Η ΝΙΚΗ πρωτοστατεί στην επαναφορά της Σχολικής Ενδυμασίας
Ο Πρόεδρος της ΝΙΚΗΣ, Δημήτριος Νατσιός, κατέθεσε, την 8η Οκτωβρίου 2024 στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, Ερώτηση στον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σχετικά με την «Εξέταση καθιέρωσης σχολικής ενδυμασίας στα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης»
Κύριε Υπουργέ,
Κατά την ανάληψη των καθηκόντων σας δηλώσατε ότι «στην παιδεία θα κριθούν όλα για τη χώρα μας για τις επόμενες δεκαετίες». Συμφωνούμε απόλυτα σε αυτό, αφού και το Σύνταγμα καθορίζει ότι η παιδεία αποτελεί τη βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, καθώς και την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης. Με άλλα λόγια, την ανάπτυξη ενός καλού και αγαθού πολίτη.
Σήμερα όμως, δυστυχώς, παρατηρούμε μία κατάσταση στα σχολεία που δεν ευχαριστεί κανέναν και φυσικά μας γεμίζει ανησυχία και απόγνωση για το τι μέλλει γενέσθαι. Αναρχία, εκφοβισμοί, σκασιαρχεία, έλλειψη προσοχής, δυσκολίες στη μάθηση, εθισμός σε κινητά και υπολογιστές, ασυδοσία στην εξωτερική εμφάνιση των μαθητών, αλλά και εγκληματικότητα, κακοποιήσεις.
Οι αιτίες αυτής της κατάστασης πολλές. Προβλήματα στις οικογένειες, ποιότητα διδακτικών βιβλίων, έλλειψη προτύπων, κλπ.
Λίγο μετά την έλευση του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία (συγκεκριμένα στις 6 Φεβρουαρίου 1982) και μέσα σε ένα γενικότερο κλίμα «αλλαγής» και «προοδευτικότητας», καταργήθηκε με νόμο η μπλε σχολική ποδιά. Η απόφαση ελήφθη ως μέτρο εκδημοκρατισμού, πλουραλισμού και ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας. Η αλήθεια είναι ότι δεν έγινε καμία μελέτη σκοπιμότητας, όπως κάνουν άλλα σύγχρονα κράτη, προκειμένου να σταθμίσουν τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα μιας τέτοιας σημαντικής απόφασης.
Είμαι σίγουρος πως πολλοί από τους συναδέλφους στην Βουλή προσωπικά ή τα τέκνα τους, έχουν φοιτήσει σε σχολεία του εξωτερικού, αλλά και της Ελλάδας, στα οποία η σχολική ενδυμασία ήταν υποχρεωτική. Μήπως αυτά τα σχολεία χρησιμοποιούν αναχρονιστικές μεθόδους και δεν ενδιαφέρονται για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών τους;
Μελέτες, που έχουν γίνει στο εξωτερικό, σε σχολεία που είχαν καθιερώσει την σχολική στολή, έχουν δείξει τα παρακάτω:
Τα παιδιά αποκτούν πνεύμα κοινότητας, μειώνεται ο φόβος που σχετίζεται με την παρενόχληση και αυξάνεται το αίσθημα ασφάλειας. Εξαλείφονται οι διαφοροποιήσεις λόγω κοινωνικοοικονομικής κατάστασης, και παύει ο ανταγωνισμός και η υποταγή στην μόδα. Παρατηρείται επίσης μείωση σε παραβατικές συμπεριφορές, κοπάνες και περιστατικά εκφοβισμού. Επίσης, παρατηρείται ευταξία στην αίθουσα η οποία συντελεί και στην καλύτερη μάθηση.
Επιπρόσθετα, η καθιέρωση σχολικής ενδυμασίας απαλλάσσει τους γονείς από το καθημερινό άγχος για το τι θα φορέσουν τα παιδιά τους την επόμενη μέρα στο σχολείο.
Κατόπιν των παραπάνω κρίνεται σκόπιμο να εξετασθεί εκ νέου η χρησιμότητα καθιέρωσης σχολικής ενδυμασίας, ο τύπος της οποίας θα αποφασίζεται από το κάθε σχολείο, όπως γίνεται ήδη για τις παρελάσεις στις εθνικές εορτές. Επίσης, στο πλαίσιο της τόνωσης της ελληνικής οικονομίας, θα μπορούσαν οι ενδυμασίες να κατασκευάζονται με συγκεκριμένες προδιαγραφές ποιότητας και ομοιόμορφο τρόπο από τοπικές βιοτεχνίες με ελληνικά υλικά και ντόπιο εργατικό δυναμικό και να υπάρχει σχετική κρατική ενίσχυση για κάλυψη μέρους του κόστους παραγωγής.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
- Σκοπεύετε να εξετάσετε την επανακαθιέρωση της σχολικής ενδυμασίας στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης;
- Εάν όχι, προτίθεστε να μελετήσετε το θέμα εκ νέου και να μας ανακοινώσετε τα αξιολογήσιμα συμπεράσματα για την ανάγκη επανακαθιέρωσης σχολικής ενδυμασίας στα δημοτικά σχολεία;