Το θέμα της τραγωδίας των Τεμπών και το κατά πόσον έχει, τελικά, λόγο η Ευρωπαϊκή Ένωση στη διερεύνηση αυτής της τραγικής υπόθεσης έθιξε σε σειρά γραπτών ερωτημάτων του προς την ευρωπαία Γενική Εισαγγελέα, Λάουρα Κοβέσι, ο Ευρωβουλευτής της «ΝΙΚΗΣ», Νικόλαος Αναδιώτης.
Αφορμή για τη θέση των ερωτημάτων σχετικά με τα όρια των αρμοδιοτήτων μεταξύ της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας και των Ελληνικών Εθνικών Αρχών υπήρξε η νέα δήλωση της κυρίας Κοβέσι περί αδυναμίας συνέχισης της έρευνας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας στην υπόθεση του ελέγχου της Σύμβασης 717/2014, που αφορά την ασφάλεια του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα και το δυστύχημα στα Τέμπη.
Η Ευρωπαία Εισαγγελέας, κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής LIBE στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, επανέλαβε την ίδια θέση που είχε διατυπώσει σε πρόσφατη συνέντευξή της στην εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», περί περιορισμών που θέτει η Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής και περί αδυναμίας στην άσκηση ποινικών διώξεων κατά πολιτικών προσώπων από την Ευρώπη.
Συγκεκριμένα, η κα Κοβέσι επανέλαβε: «Κάναμε μία έρευνα τον περασμένο Δεκέμβριο και ασκήσαμε ποινική δίωξη κατά 23 ιθυνόντων, αλλά η Κοινοβουλευτική Επιτροπή δεν μας δίνει το δικαίωμα να συνεχίσουμε βάσει του Συντάγματος και η οποία αντιτίθεται στον Κανονισμό της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας...». Πρόκειται για την ίδια ακριβώς απάντηση που είχε δώσει τον Μάρτιο του 2024, όταν έλεγε: «Έχουμε ασκήσει ποινική δίωξη σε 23 δημόσιους λειτουργούς και, σύμφωνα με αυτά που ορίζει το ελληνικό σύνταγμα, δεν καταφέραμε να διεξάγουμε την έρευνα σε βάρος πρώην υπουργών που ήταν ενδεχομένως ύποπτοι για την υπόθεση... Σύμφωνα με τη δική μας οπτική, αυτό παραβιάζει τον Κανονισμό και την ευρωπαϊκή νομοθεσία και θα έπρεπε να έχουμε τη δυνατότητα να πάμε μέχρι τέλους με αυτή την έρευνα, γιατί όλα αυτά που εξετάζουμε σχετίζονται με το πώς ξοδεύτηκαν τα χρήματα σε αυτό το έργο και τι συνέβη τελικά...».
Ως εκ τούτου, ο κ. Αναδιώτης ρώτησε την Εισαγγελέα για ποιο λογο δεν κάνει η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία χρήση των διατάξεων της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικότερα του άρθρου 325 για την καταπολέμηση των παράνομων δραστηριοτήτων σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και γιατί δεν τηρείται το άρθρο 29, παρ. 1 του Κανονισμού 2017/1939, με το οποίο ο Ευρωπαίος Γενικός Εισαγγελέας μπορεί να άρει την ασυλία συγκεκριμένων προσώπων όταν παρεμποδίζεται η διεξαγωγή έρευνας.
Εξάλλου, ο Ευρωβουλευτής της ΝΙΚΗΣ ρωτά συγκεκριμένα γιατί δεν υπεβλήθη απευθείας στη Βουλή των Ελλήνων αιτιολογημένο αίτημα για την άρση της ασυλίας δύο πρώην Υπουργών, για τους οποίους η Εισαγγελία είχε ήδη δηλώσει ότι θεωρούνται ύποπτοι για φερόμενες αξιόποινες πράξεις απάτης σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ε.Έ.
Ακόμα, ο κ. Αναδιώτης ρωτά για ποιο λόγο, παρότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία αναγνωρίζει πως η ασυλία των Υπουργών σύμφωνα με το Σύνταγμα της Ελλάδας αντιβαίνει στον Κανονισμό της, παρέπεμψε την υπόθεση της Σύμβασης 717/2014 στις εθνικές αρχές, αλλά και από τη στιγμή που παραπέμφθηκε, για ποιο λόγο έχει καθυστερήσει τόσο πολύ η διαδικασία.
Εν τέλει, ο κ. Αναδιώτης ζητά μια απάντηση από την κυρία Κοβέσι για το εάν σκοπεύει να ικανοποιήσει το καθ’όλα νόμιμο αίτημα των συγγενών των θυμάτων για εκ νέου έρευνα της υπόθεσης και για άρση ασυλίας των εμπλεκομένων Υπουργών.
Τα ακριβή τεθέντα από τον Έλληνα Ευρωβουλευτή ερωτήματα είναι τα εξής:
- Για ποιο λόγο δεν κάνετε χρήση των διατάξεων της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικότερα του άρθρου 325 για την καταπολέμηση των παράνομων δραστηριοτήτων σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ε.Έ., το οποίο έχει κριθεί από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι έχει άμεσο αποτέλεσμα και το οποίο με βάση την αρχή της υπεροχής (supremacy) κατισχύει των εσωτερικών διατάξεων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών του Συντάγματος, ως είναι το άρθρο 86Σ;
- Για ποιον λόγο, σε κάθε περίπτωση, δεν τηρήσατε τα προβλεπόμενα από το άρθρο 29 παρ. 1 του Κανονισμού 2017/1939, σύμφωνα με το οποίο:
«Σε περίπτωση που οι έρευνες της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας αφορούν πρόσωπα, τα οποία απολαύουν προνομίου ή ασυλίας βάσει του εθνικού δικαίου και εφόσον το εν λόγω προνόμιο ή η ασυλία παρεμποδίζει συγκεκριμένη υπό διεξαγωγή έρευνα, ο Ευρωπαίος(-α) Γενικός(-ή) Εισαγγελέας υποβάλλει αιτιολογημένο γραπτό αίτημα άρσης αυτού(-ής) σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται στο εν λόγω εθνικό δίκαιο.»
και άρα δεν υποβάλατε απευθείας στη Βουλή των Ελλήνων αιτιολογημένο αίτημα για άρση της ασυλίας δύο πρώην Υπουργών, για τους οποίους ήδη έχετε δηλώσει ότι τους θεωρείτε ύποπτους για φερόμενες αξιόποινες πράξεις απάτης σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ε.Έ., ζητώντας την άρση ασυλίας τους,προκειμένου να προβείτε στην έρευνά σας;
- Για ποιο λόγο, ενώ αναγνωρίζετε ότι η ασυλία των Υπουργών σύμφωνα με το Σύνταγμα της Ελλάδας αντιβαίνει στον Κανονισμό της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας και μάλιστα δηλώσατε ότι έχετε στείλει σχετική επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παραπέμψατε την υπόθεση της Σύμβασης 717/2014 στις εθνικές αρχές, αντί να την χειριστείτε εσείς, λαμβάνοντας υπόψη ότι στη σχετική απόφαση του 11ουτμήματος της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας περί παραπομπής στις εθνικές αρχές -για την οποία μάλιστα δεν έχετε μέχρι σήμερα ενημερώσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο- αναφέρεται ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει αρμοδιότητα για την υπόθεση αυτή;
- Γνωρίζετε ότι, ενώ η απόφαση περί παραπομπής στις εθνικές αρχές του 11ουΤμήματος της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας εκδόθηκε στις αρχές Ιουνίου 2023, προβάλλοντας ως λόγους την έλλειψη σαφών εθνικών δικονομικών κανόνων και απειλή φερόμενου και μη συντρέχοντος στην πραγματικότητα κινδύνου παραγραφής των ερευνητέων αξιόποινων πράξεων για τους δύο πρ. Υπουργούς, το αίτημα συζητήθηκε μόλις το Νοέμβριο του 2023 στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων και μάλιστα μόνο αφού υποβλήθηκε από την αντιπολίτευση αίτημα σύστασης προκαταρκτικής επιτροπής για άρση της ασυλίας των δυο πρ. Υπουργών, το οποίο και φυσικά απορρίφθηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία;
- Σκοπεύετε να κάνετε δεκτό το νόμιμο αίτημα που έχουν υποβάλει ενώπιόν Σας οι συγγενείς των θυμάτων περί άσκησης των αρμοδιοτήτων σας:
(α) για εκ νέου έρευνα της υπόθεσης με βάση τον κανόνα της υπεροχής του ενωσιακού δικαίου έναντι του εθνικού δικαίου, συμπεριλαμβανομένου του Συντάγματος της Ελλάδας και σε κάθε περίπτωση
(β) για υποβολή αιτιολογημένου αιτήματος άρσης της ασυλίας των δύο πρ. Υπουργών κατ’ εφαρμογή του άρθρου 29 παρ. 1 του Κανονισμού 2017/1939, ώστε να τηρηθούν τα επιτασσόμενα διά αυτού (του Κανονισμού) και, συνεπώς, να προχωρήσετε την έρευνά σας;
Σύμφωνα με την ενδιάμεση έκθεση του ΟΟΣΑ (Economic Outlook Interim Report) «Βγαίνοντας από την στενωπό» του Σεπτεμβρίου 2024 «…οι κυβερνήσεις θα πρέπει να μειώσουν τις δαπάνες και να αυξήσουν τους φόρους για να μειώσουν το χρέος και να ανακτήσουν την δημοσιονομική δύναμη που απαιτείται για να ανταποκριθούν σε μελλοντικά οικονομικά σοκ…». Ο ΟΟΣΑ προειδοποιεί στην έκθεσή του ότι απαιτούνται από τις κυβερνήσεις «…αποφασιστικές δημοσιονομικές ενέργειες για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους, να διατηρηθεί χώρος για τις κυβερνήσεις να αντιδρούν σε μελλοντικούς κραδασμούς και να δημιουργούν πόρους για να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση μελλοντικών πιέσεων στις δαπάνες...».
Άρθρο του Τάσου Οικονομόπουλου, βουλευτή Α' Ανατολικής Αττικής της ΝΙΚΗΣ
O Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, παραβιάζοντας τις αρχές του διεθνούς δικαίου και τα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, ζήτησε με περισσό θράσος την Τρίτη (24/9) από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, την αναγνώριση του ψευδοκράτους από τη διεθνή κοινότητα, αποδεικνύοντας για ακόμη μια φορά ότι η Τουρκία δεν σέβεται τη διεθνή νομιμότητα και το Διεθνές Δίκαιο παρά μόνον την ισχύ και τον ισχυρό.
Αντιλαμβάνομαι τη δυσκολία του Έλληνα πολίτη να παρακολουθήσει και να εκτιμήσει την κατάντια της χώρας μας: μέσα στον ορυμαγδό των ολοένα και δυσκολότερα καλυπτόμενων βιοτικών αναγκών, μέσα στην ανασφάλεια για το αύριο, οι κυβερνητικές πολιτικές απέναντι σε γειτονικά και μη κράτη έλκουν σαφώς λιγότερο την προσοχή. Πόσο μάλλον όταν αυτές δεν παράγουν πρωτοσέλιδα στον κατεστημένο Τύπο ούτε καταστροφές άμεσα αισθητές.
Ο κος Κ. Χατζηδάκης ο οποίος επαίρονταν το 2008-09 πως θα κατασκευάσει 30 νοσοκομεία και 200 σχολεία κλείνοντας την «Ολυμπιακή» συνέχισε το 2020 πως θα δρομολογήσει τον ανταγωνισμό με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ πετυχαίνοντας φθηνότερους λογαριασμούς ρεύματος και καλύτερες υπηρεσίες όταν στην πράξη αντικατέστησε τις ΝΟΜΕ με το Χρηματιστήριο Ενέργειας.
- Η Θεομηνία και η ανάγκη εύρεσης μιας «αυθεντίας».
Αρχές Σεπτέμβρη του 2023 η πατρίδα μας, και δη η Θεσσαλία, ήταν μία από τις περιοχές που «χτυπήθηκε» ανελέητα από την καταστροφική κακοκαιρία Daniel. Σχεδόν 8 δισεκατομμύρια τόνοι νερού έπεσαν μέσα σε τέσσερις ημέρες, σύμφωνα με τη δήλωση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρου Σκυλακάκη1 . Νούμερα πραγματικά ασύλληπτα!
Παρά τις μεγαλοστομίες της κυβέρνησης για την υποτιθέμενη αναβάθμιση της Παιδείας, δεκάδες σχολεία σε ολόκληρη την Ελλάδα κλείνουν λόγω ελλείψεως μαθητών, θύματα του δημογραφικού μαρασμού. Η κυβέρνηση δεν ανησυχεί – απλώς τα διαγράφει από τον χάρη και προχωρεί παραπέρα στο έργο της ερήμωσης της πατρίδας μας και της διάλυσης της ελληνικής κοινωνίας!
Ένα απίστευτο περιστατικό διαδραματίστηκε δίπλα σε φωτοβολταϊκό πάρκο που εδράζεται μεταξύ των χωριών Μοσχοχωρίου και Καλού Νερού του Δήμου Κιλελέρ. Φύλακας του εν λόγω έργου με περίσσιο θράσος και καθόλου ευγενικό τρόπο σταμάτησε αυτοκίνητο αγρότη που πήγαινε στην πομόνα του χωραφιού του για να τον «καταγράψει»!
Έξι νέα λουκέτα σε εργοστάσια πολυεθνικών και ελληνικές βιομηχανίες στην πατρίδα μας είχαμε το τελευταίο εξάμηνο του 2024, με τους Συνδέσμους Βιομηχανιών να προειδοποιούν πως η βιομηχανία είναι αντιμέτωπη με υψηλά κόστη ηλεκτρικής ενέργειας (βλέπε Χρηματιστήριο Ενέργειας), τα οποία απειλούν την ύπαρξή της.
Σύμφωνα με επεξεργασμένα στοιχεία της Eurostat, συνεχίζεται η φυγή εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού (brain drain) παρά το κυβερνητικό αφήγημα περί αναστροφής του φαινομένου λόγω ολοκλήρωσης των μνημονίων - οι δανειακές άλλωστε υποχρεώσεις της Ελλάδας λήγουν από το 2060 έως και το 2070 - τις αυξήσεις των μισθών, οι οποίες είναι ονομαστικές χωρίς καν να καλύπτουν τον πληθωρισμό και τη μείωση της ανεργίας, η οποία εν πολλοίς οφείλεται στο brain drain.
Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης πριν λίγες ημέρες αποτελούν εμπαιγμό για τους Έλληνες πολίτες. Την περίοδο κατά την οποία ο μέσος Έλληνας πολίτης μαστίζεται από την ακρίβεια και την υπερφορολόγηση στις τιμές βασικών τροφίμων, στα καύσιμα, στην ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα), στα μισθώματα, στα αυξημένα διόδια