Κόκκινα δάνεια των Ελλήνων πολιτών βορά στα funds ενώ το ιδιωτικό χρέος αυξάνεται και ο κος Κ. Χατζηδάκης δίνει ανεδαφικές απαντήσεις σε βουλευτές της ΝΔ
Ο κος Κ. Χατζηδάκης ο οποίος επαίρονταν το 2008-09 πως θα κατασκευάσει 30 νοσοκομεία και 200 σχολεία κλείνοντας την «Ολυμπιακή» συνέχισε το 2020 πως θα δρομολογήσει τον ανταγωνισμό με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ πετυχαίνοντας φθηνότερους λογαριασμούς ρεύματος και καλύτερες υπηρεσίες όταν στην πράξη αντικατέστησε τις ΝΟΜΕ με το Χρηματιστήριο Ενέργειας.
Αποτέλεσμα ήταν οι ολιγάρχες να θησαυρίσουν και οι πολίτες να επιβιώνουν με τα e-pass και τις επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος.
Το μοντέλο της ΔΕΗ επέβαλε ο ολετήρας κος Κ. Χατζηδάκης και σε 8 θυγατρικές του Υπερταμείου των δανειστών με τον πρόσφατο ν.5131/2024 της αναδιάρθρωσης τους. Ως συνέπεια αυτού σύντομα οι πολίτες θα βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για τα εισιτήρια στα μέσα μεταφοράς των οποίων οι οργανισμοί θα διασπαστούν σε εταιρείες πάγιου υλικού, λειτουργίας και συντήρησης και θα ξεπουληθούν σε πολυεθνικές και επενδυτικά κεφάλαια.
Όμως ο κ. Κ.Χατζηδάκης, νομικός ων αλλά ακατάρτιστος περί των οικονομικών ισχυρίζεται μέσω της απάντησής του στους 11 βουλευτές της ΝΔ πως η περιουσία των δανειοληπτών, εγγυητών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι στο απυρόβλητο από τις τράπεζες και τα funds και το ιδιωτικό χρέος μειώνεται.
Η αλήθεια για τον ολετήρα της Δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας των Ελλήνων πολιτών είναι διαφορετική. Μεταβιβάσθηκαν στα funds κόκκινα δάνεια τραπεζών ύψους 87 δις ευρώ εκ των οποίων 28 δις ευρώ στεγαστικά -εξ’ αυτών 12 δις αφορούν πρώτες κατοικίες- και 20 δις δάνεια αφορούν μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις χωρίς καν να ερωτηθούν οι δανειολήπτες. Τα funds ανέθεσαν την είσπραξη των απαιτήσεων στις εταιρείες διαχείρισης (servicers) -οι περισσότερες θυγατρικές των συστημικών τραπεζών- χωρίς οι δανειολήπτες να μπορούν να συνδιαλλαγούν με τα funds που αγόρασαν τα δάνειά τους. H κυβέρνηση αυξάνει συνεχώς τα ποσά του σχεδίου εγγυήσεων ‘’ΗΡΑΚΛΗΣ’’ (Ν.4649/2019) για τις τράπεζες - το οποίο ανέρχεται ήδη στα 19,17 δις ευρώ και λειτουργεί ως μέσο εκβιασμού υπέρ των funds -αν δηλαδή δεν προχωρήσουν οι πλειστηριασμοί- θα καταπέσουν οι κρατικές εγγυήσεις ενώ η ιδιοκτησία του ακινήτου παραμένει σε αυτά.
Παράλληλα τα μεγάλα funds λειτουργούν εταιρείες διαχείρισης ακινήτων ώστε να εκμεταλλεύονται τα ακίνητα που αρπάζουν στους πλειστηριασμούς, οι οποίοι κατά παγκόσμια πρωτοτυπία είναι ηλεκτρονικοί χωρίς κανένα κοινωνικό κίνημα ή δημόσια υπηρεσία -προς το συμφέρον του πολίτη- να μπορεί να επέμβει. Όσον αφορά την πρώτη κατοικία προστατεύεται μόνον των ευάλωτων και αφού αυτοί πιστοποιηθούν ως τέτοιοι με κριτήρια πολύ χαμηλά εισοδηματικά και περιουσιακά -εν μέσω πληθωρισμού και ονομαστικών αυξήσεων μισθών- ώστε η πλειοψηφία να μένει εκτός.
Εσκεμμένα δεν έχει δημιουργηθεί ο ειδικός Φορέας απόκτησης και Επαναμίσθωσης ακινήτων ενώ έχει ψηφισθεί με το ν.4738/2020 (άρθρο 218) ο οποίος δίνει την δυνατότητα στον δανειολήπτη να διατηρήσει το ακίνητό του με ένα μίσθωμα και κατόπιν να το αγοράσει. Άλλο ένα δώρο της κυβέρνησης και του κ. Κ. Χατζηδάκη προς τα funds για να λεηλατήσουν την περιουσία των Ελλήνων πολιτών δίνοντάς τους χρονικό περιθώριο. Οι οφειλέτες προσπαθούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους στις τράπεζες και τα funds μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού, της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, η οποία ορίζει δόσεις, χρόνο αποπληρωμής και οφειλές μέσω όμως αλγορίθμου.
Το ζητούμενο σε ένα ευνομούμενο κράτος δεν είναι η ρύθμιση και η παράταση πλειστηριασμού της περιουσίας των πολιτών και ειδικά της πρώτης κατοικίας τους αλλά η διάσωσή της.
Με τον πρόσφατο νόμο 5072/2023 η κυβέρνηση Μητσοτάκη και ο ολετήρας υπουργός δίνει την δυνατότητα στα funds να χρηματοδοτήσουν τους οφειλέτες για την επαναγορά του κόκκινου δανείου τους το οποίο όμως θα οφείλουν σε αυτό. Το μεν πρώτο funds που αγόρασε το κόκκινο δάνειο καταγράφει τεράστιο κέρδος αφού το αγόρασε έως και το 10% της ονομαστικής αξίας του δανείου, το δε δεύτερο fund θα καρπώνεται υψηλότερο επιτόκιο αποπληρωμής από το πρώτο ενώ η κυβέρνηση προπαγανδίζει ότι αυξάνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των funds και μεριμνά για τα χρεωκοπημένα νοικοκυριά την ώρα που ο άμοιρος δανειολήπτης Έλληνας πολίτης έχει ριχτεί στα δόντια των αρπαχτικών τραπεζών, funds και servicers υποκείμενος στην διαιώνιση της χρεωκοπίας του. Από το 2019 έχουν βγει σε πλειστηριασμό 148.000 ακίνητα. Το 2023 διενεργήθηκαν 36.072 πλειστηριασμοί και κατακυρώθηκαν 9.500 ενώ το πρώτο πεντάμηνο του 2024 διενεργήθηκαν 18.245 πλειστηριασμοί και κατακυρώθηκαν οι 6.000. Το 2024 αναμένεται να διενεργηθούν μεταξύ των 40.000 και 50.000 πλειστηριασμών.
Κατά τα λοιπά ο κ. Κ. Χατζηδάκης και η γενική γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους λησμονούν στην απάντησή τους προς τους 11 βουλευτές να σημειώσουν πως το ιδιωτικό χρέος έχει ξεπεράσει τα 371,3 δις ευρώ με το κόκκινο ιδιωτικό χρέος να ανέρχεται στα 224 δις ευρώ. Το 2019 το ιδιωτικό χρέος ανερχόταν στα 333 δις ευρώ. Οπότε υπάρχει αύξηση του ιδιωτικού χρέους άνω των 40 δις ευρώ. Τα 71 δις ευρώ εκ του συνόλου του ιδιωτικού χρέους αφορούν στα κόκκινα δάνεια τα οποία διαχειρίζονται οι servicers. Παράλληλα πολλά δάνεια ξανά-‘’κοκκινίζουν’’ λόγω ανεργίας, μισθών με μειωμένη αγοραστική δύναμη (οι χαμηλότεροι στην ΕΕ-27), υψηλών επιτοκίων χορηγήσεων και αποεπένδυσης κεφαλαιουχικού και μηχανολογικού εξοπλισμού (κοινώς: τα συνεχή λουκέτα στα εργοστάσια και βιομηχανίες της πατρίδας μας).
Η επίτευξη μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων κατ’ απαίτηση των δανειστών σε ποσοστό ακόμη και μεγαλύτερο από 2,6% του ΑΕΠ έως το 2060 επιτυγχάνεται και με τον ανωτέρω τρόπο οπότε και η μεταφορά πλούτου από τον ιδιωτικό τομέα: πολίτες, νοικοκυριά, μικρομεσαίοι επιχειρηματίες- στο κράτος και από εκεί στις πολυεθνικές, τα επενδυτικά κεφάλαια και τους δανειστές.
Το τραγικότερο: ενώ η κυβέρνηση Μητσοτάκη μπορούσε να εξετάσει πολλές ρεαλιστικές εναλλακτικές για την διάσωση της περιουσίας των Ελλήνων πολιτών όπως έπραξαν η Ισπανία ή η Κύπρος (ή ακόμη και η Ιταλία) με την δυνατότητα που παραχωρήθηκε στους οφειλέτες να αγοράσουν τα δάνειά τους όσο θα τα αγόραζαν τα funds με ένα επιπλέον κόστος λειτουργικών εξόδων ή την απορρόφησή και διαχείριση των κόκκινων δανείων από έναν Δημόσιο Οργανισμό διαχείρισης του χρέους των πολιτών με μακροπρόθεσμη εξόφληση και δυνατότητα παραμονής των οφειλετών στο ακίνητό τους δεν το έπραξε.
Ο κ. Κ. Χατζηδάκης καλά θα κάνει λοιπόν να καταρτισθεί καλύτερα περί των οικονομικών, να αναλογιστεί τα εγκληματικά λάθη του εις βάρος της Δημόσιας και Ιδιωτικής περιουσίας και να πάψει να είναι τόσο ‘’γαλαντόμος’’ με τις τράπεζες (και τα funds) για τις οποίες υπέγραψε την κατάργηση του ΤΧΣ (θυγατρική του Υπεραταμείου) των δανειστών χωρίς να επιστρέψει τα 47 δις ευρώ των ανακεφαλαιοποιήσεων, επιτρέπει με τους ν. 4172/2013 & ν.4302/2014 να κάνουν χρήση του «αναβαλλόμενου φόρου» ύψους 19 δις ευρώ -δηλαδή να μην πληρώνουν φόρους-, τους παρέχει εγγυήσεις 19,1 δις ευρώ για τα κόκκινα δάνεια σε περίπτωση μη εξόφλησης και τον «εταιρικό μετασχηματισμό» για να αποφεύγουν τις υποχρεώσεις τους έναντι του Δημοσίου.
Αντώνης Καλόγηρος
Οικονομολόγος
Υπεύθυνος Θ.Ο. Οικονομίας της ΝΙΚΗΣ